Voor het boek Hoe we het monster versloegen werd Amsterdamse basisschoolleerlingen gevraagd naar hun lockdownervaringen. Hoe vergaat het ze nu, ruim een half jaar later?

Afgelopen jaar kregen meer dan driehonderd basisschoolleerlingen in groep 7 en 8 een online schrijfworkshop aangeboden door de Amsterdamse Stichting voor Kennis en sociale Cohesie (SKC). Deze stichting richt zich al ruim twintig jaar op onderwijsbegeleiding via diverse projecten in Noord, Oost, Nieuw-West en West, om ervoor te zorgen dat overal in de stad kinderen gelijke kansen krijgen. Tijdens de schrijfworkshop kregen de leerlingen de opdracht op te schrijven hoe ze de coronapandemie beleefden. De verhalen van 113 kinderen zijn gebundeld in het boek Hoe we het monster versloegen, verschenen in december en geredigeerd door kinderboekenschrijver Anna van Praag.Inmiddels zijn de lockdownregels veranderd. Zo mogen veel groep 8-leerlingen nu wél naar school; zij worden als ‘kwetsbaar’ gezien omdat zij vorig jaar ook al veel hebben gemist en dit jaar de overstap naar de middelbare school maken. We spraken vier leerlingen over hun bijdrage in het boek en hoe ze nu, ruim een half jaar later, tegen de situatie aankijken.

Lees de interviews met Noor el Khayari (11jaar, woont in West, zit in groep 8 van basisschool Tijl Uilenspiegelschool), Gijs Dekker (12 jaar, woont in Noord, zit in de eerste klas van het Over-Y College), Adam Abachri (13 jaar, woont in Noord, zit in de eerste klas van Het 4e Gymnasium) en Susanne el Hadidy (11 jaar, woont in West, zit in groep 8 van basisschool De Waterkant) hier:

https://www.parool.nl/ps/kinderen-over-de-lockdown-ik-zie-het-virus-als-een-soort-oorlog~b779d552/