Deelname Mentorproject aan het Madorudam Debattoernooi 2017

Deelname Mentorproject aan het Madorudam Debattoernooi 2017

In samenwerking met het Nederlands Debat Instituut heeft de Stichting voor Kennis en sociale Cohesie 80 leerlingen die meedoen aan het Mentorproject getraind en voorbereid op het Madurodam Basisschool Debattoernooi. Het programma is aangeboden vanuit de lessen van het Mentorproject in het kader van leren debatteren, een van de vaardigheden die centraal staan binnen de methodiek van het Mentorproject met het oog op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Hieronder volgt een verslag van een van de mentoren van de leerlingen.

"Samen met mijn leerlingen loop ik het Segbroek College in Den Haag binnen. Het is eindelijk zover: het Madurodam Basisschool Debattoernooi is aangebroken. Meer dan 450 mensen zijn bijeengekomen om aan dit toernooi deel te nemen. De leerlingen zijn zichtbaar onder de indruk. Na een spannend openingsdebat komen we weer bij elkaar in de aula. Mijn leerlingen zijn erg enthousiast en benieuwd naar onze volgende tegenstanders. De stelling wordt bekend gemaakt; 'Alle landsgrenzen moeten open blijven voor iedereen'. Samen met mijn leerlingen loop ik door de drukte, op zoek naar het lokaal waar het volgende debat zal gaan plaatsvinden. "Juf, deze kinderen zijn heel erg goed. Ik hoorde dat zij vorig jaar tweede zijn geworden." - hoor ik een van de kinderen zeggen. "Maar we gaan niet opgeven, bij het #Mentorproject hebben we dingen geleerd die zij misschien nog niet weten". Nerveus lopen wij het lokaal in en nemen wij plaats. Na de opzetspeeches komen wij in de reactiefase en worden er, door beide partijen, erg sterke argumenten ingebracht. "Nederland is een klein land en laat al veel te veel mensen toe. Wij staan op de 7e plaats in Europa als het gaat om het toelaten van vluchtelingen." Mijn leerlingen laten dit tegenargument even bezinken. Dan staat een van hen op: "Ik wil even reageren op het argument van de tegenstanders. Nederland staat ook op de 6e plaats als het gaat om het gelukkigste land ter wereld. Misschien is het door die verschillende culturen hier juist heel erg gezellig."
Trots kijk ik naar mijn leerlingen die in zo'n korte tijd hebben geleerd om hun mening te structureren en te beargumenteren. Op dat moment weet ik dat de einduitslag voor mij niet meer uitmaakt. Ik heb eigenlijk al gewonnen."


‹ Terug naar nieuwsoverzicht